گزارش کاراموزی در شرکت آب و فاضلاب


گزارش کارآموزی

-1-مقدمه:

آبرسانی به روستا ها از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مورد توجه مسئولین نظام واقع شده و لذا در همین راستا بعد از تاسیس جهاد سازندگی، واحدی آبرسانی و مهندسی بهداشت در مجموعه جهاد سازندگی تشکیل و تامین آب بهداشتی و سالم برای روستا ها از اهداف اصلی کار خویش قرار داد. وزارت جهاد سازندگی جهت انجام هر چه بهتر وظایف محوله در زمینه تامین آب آشامیدنی روستاها و بخصوص قانونمند کردن نظام بهره برداری و نگه داری شبکه های آب آشامیدنی روستاها لایحه تاسیس شرکت های آب و فاضلاب روستایی در سال 1374 به مجلس شورای اسلامی را ارائه کرد. با تصویب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب روستایی در سال 1374 توسط مجلس شورای اسلامی این شرکت ها فعالیت خود را از ابتدای سال 1377 در استان های کشور آغاز نمودند. در سال 1381 با توجه به سیاست دولت مبنی بر حذف فعالیت های موازی و انتقال این وظایف به دستگاه های مادر تخصصی، شرکت های آب و فاضلاب روستایی از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به وزارت نیرو ملحق گردید  

کسانی که در رشته های امور مالی مشغول تحصیل می باشند و اطلاعات حسابداری را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به تبع روش حسابداری و ثبت این هزینه را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت ولی باید توجه داشت بحث هزینه و حقوق و دستمزد دارای مطالب زیادی می باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در حقوق و دستمزد سازمان یا مؤسسه ای کار می کند نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهد بود این اطلاعات را به صورت خلاصه می توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد، سناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موار قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیه اسناد و مدارک ثبت لیستهایحقوق و دستمزد و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. 1

-2- معرفی کل سازمان

شرکت آب و فاضلاب استان زنجان (سهامی خاص) در تاریخ 30/06/1370 تحت شماره 1730 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده و در تاریخ 30/06/1370 اموال و دارائیها و تأسیسات آب شهری (و تأسیسات دفع فاضلاب) تعداد بیست و دو شهر و 68587 مشترک آب و (فاضلاب) از شرکتها و دستگاههای قبلی در چهارچوب قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و قانون تجارت آغاز به کار نمود.

1-3- فعالیت اصلی شرکت

فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه، عبارت است از؛ ایجاد و بهره برداری از تأسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرهای استان و سرمایه گذاری در مؤسسات و انجام امور تحقیقاتی و آموزشی در فعالیتهای مرتبط. اجرای طرحهای تأمین و انتقال آب بر حسب مورد و موافقت وزارت نیرو خواهد بود. بهره برداری از کل تأسیسات آب مشروب انحصاراً در اختیار این شرکتها می باشد و توسط هیأت مدیره منتخب مجامع عمومی اداره می شود.

تعداد شهرهای قلمرو فعالیت شرکت، 18 شهر با تعداد 181542 مشترک آب (معادل آحاد 209894 فقره) و 30568 فقره انشعاب فاضلاب (معادل آحاد 44166 فقره) می باشد و روش ثبت و نگهداری حسابها به صورت متمرکز در ستاد شرکت انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد