بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در افزایش کارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت


پایان نامه

رشته: مدیریت

چکیده:

برآوردها نشان می دهد، مدت زمانی که در سازمانها صرف ارتباطات می گردد بین 50/0 درصد تا 90/0 درصد دامنه تغییر دارد، و اغلب اعضای سازمانها دست اندرکار فرایند ارتباطند و پیوسته به کار جذب، ارزیابی و پخش و توزیع اطلاعات اشتغال دارند، و در این راستا ارتباطات و چگونگی جهت گیری آنها به سمت اهداف سازمانی از مسائل ضروری مورد توجه مدیران است و این توجه ناشی از ارتباط مؤثر با کارکنان و درک انگیزه های ارتباطی آنان، در توفیق مدیران در دست یابی به اهداف طراحی شده سازمان عامل مؤثر است. ارتباطات از جمله موضوعاتی است که در علوم رفتاری و رفتار سازمانی از اهداف والایی برخوردار است و می تواند در عملکرد مدیران تأثیر عمده ای داشته باشد (محسنیان راد، 1369، ص 247).

روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری کارکنان و مدیران شرکت نفت به تعداد 300 نفر کارکنان و 14 نفر مدیر دارای تحصیلات دیپلم تا فوق لیسانس در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 14 نفر از مدیران به علت کمی شمارش گردید و 169 نفر از کارکنان انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای چهار کارکرد ارتباطات رابینز بوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مدیر 95/0 صدم اعتبار پرسشنامه کارمندان 97/0 صدم تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل سؤالات پرسشنامه علاوه آمار توصیفی، آزمون t دو گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفت.   

بیان مسئله:

با توجه به این که ارتباطات سازمانی فرایندی محوری در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی است و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می کند بنابراین یک ابزار موثر در هماهنگ سازی کاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود و در سازمانهایی که ارتباطات سازمانی به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت که یکی از آنها می تواند در عملکرد مدیران موثر واقع شود. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از تعارضهایی که بین افراد یا کارکنان یک سازمان پیش می آید ناشی از ارتباطات سازمانی ضعیف و یا ارتباطات سازمانی ناقص است. زیرا افراد هفتاد درصد ساعات کارشان را به صورت نوشتن، خواندن، صحبت کردن و یا گوش دادن صرف ارتباطات سازمانی می کنند (رابینز، 1998. ص 310). یکی از موانع اساسی عملکرد موفقیت آمیز یک گروه یا یک سازمان فقدان ارتباطات سازمانی اثر بخش است. اثر بخشی «ارتباطات» به دو دلیل برای مدیران اهمیت دارد. یکی آن که مدیران کارکرد های مدیریت را به وسیله «ارتباطات» انجام می دهند و دیگر اینکه ارتباطات سازمانی امری حیاتی است که مدیران قسمت اعظم وقت خود را صرف آن می کنند (ابستونروفریمن ترجمه اعرابی و پارسیان، ص 111).

بنابراین «ارتباطات» اثر بخش لازمه اثر بخشی هر گروه و سازمانی است زیرا از جمله عوامل سه گانه ای که به عنوان معیارها و مقیاسهای «اثر بخشی سازمانی» برشمرده اند مهارتهای ارتباطی مدیریتی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی می باشند (رابینز ترجمه کبیری، 1376. ص 51).

هر یک از کارکنان سازمانها، بخصوص مدیران می دانند که «ارتباطات سازمانی امری حیاتی» در هر سازمان است و اثر بخشی سازمان (یعنی میزان تحقق هدفهای سازمانی) تا حد زیادی بستگی به اثر بخشی ارتباطات سازمانی دارد. اما کمتر کسی در فکر ایجاد محیطی است که از نظر ارتباطات سازمانی اثر بخش باشد. لذا مسأله این پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملکرد مدیریت در شرکت نفت و نهادهای تابعه می باشد. با این هدف که با روشن شدن رابطه ارتباطات سازمانی با عملکرد مدیران در شرکت نفت و زمینه لازم برای توجه و اقدام جدی مدیران شرکت نفت و مسئولین بالاتر جهت اثر بخش ساختن ارتباطات سازمانی در سازمان مذکور فراهم آید تا از آن طریق عملکرد مدیران بهبود و افزایش یابد (طبری، 1380).

هدف پژوهش

هدف کلی: بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملکرد مدیران

اهداف جزئی:

1- شناخت نحوه افزایش کارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص کنترل رفتار سازمانی پرسنل.

2- شناخت نحوه افزایش کارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص ایجاد انگیزه در پرسنل.

3- شناسایی نحوه افزایش کارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص بیان عواطف و احساسات (روحیه پرسنل).

4- شناسایی نحوه افزایش کارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص انتقال اطلاعات به منظور تصمیم گیری در سازمان.

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

تحقیقات نشان داده است که مدیران، حدود 50 تا 80 درصد از وقت خود را به نحوی صرف ارتباط با دیگران می نمایند البته این امر چندان هم دور از ذهن نیست، زیرا ایجاد ارتباط برای تمام فعالیتهای یک سازمان امری حیاتی است. بدون وجود یک ارتباط موثر، (مدیریت، عملکردها، نوآوری، درک نیازهای مشتری و برنامه ریزی امور جاری) انجام نخواهد گرفت و یا بسیار ضعیف خواهد بود. در هر سازمانی بدون وجود ارتباطات سازمانی ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان غیرممکن خواهد بود و مشکلات زیادی در انجام عملیات و برآوردن هدفهای سازمان و ارزشیابی فعالیت ها به وجود خواهد آمد.

ارتباطات سازمانی به عنوان فرایندی، محوری است که در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی موثر می باشد و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می کند بنابراین یک ابزار موثر در هماهنگ سازی کاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود.

در سازمانهایی که ارتباطات سازمانی به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت که یکی از آنها را می توان اختلال در عملکرد مدیران را نام برد لذا پژوهشگر در نظر دارد که تاثیر ارتباطات سازمانی بر عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار دهد.

قابل ذکر است که از نتایج این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت نفت و نهادهای وابسته، نظام آموزشی، دانشجویان رشته های علوم انسانی، مدیریت، به ویژه مدیریت آموزشی بهره مند می گردند.

روش پژوهش

با استناد به هدف اصلی بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملکرد مدیران می باشد لذا روش تحقیق توصیفی پیمایشی به عنوان روش انتخابی تحقیق جهت نیل به این هدف مورد نظر بوده است.

جامعه آماری

جامعه آماری مورد پژوهش کلیه کارکنان (منظور از کارکان کلیه افرادی که در بخش قسمت آموزش، قسمت تحقیقات و قسمت مابع نیروی انسانی مشغول به فعالیت در این سازمان می باشند).

در این پژوهش با توجه به آمار تعداد افراد شاغل در شرکت نفت حجم نمونه انتخاب گردید بدین صورت که از بین 15 نفر مدیر و 300 نفر کارمند که مشغول به فعالیت در شرکت نفت می باشند حجم نمونه مورد نظر براساس جدول مورگان شامل 15 نفر مدیر و 169 نفر کارمند به طور تصادفی انتخاب گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد