اقدام پژوهشی اختلال دیکته نویسی


ویژه فرهنگیان

رشته: مدیریت آموزشی / علوم تربیتی

اختلال دیکته نویسی (روشهای درمان وفعالیت های ترمیمی)

مقدمه

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلطهایی که مرتکب می شوند، نمرات کمتری دریافت می کنند. معمولاً معلمان و والدین برای تقویت دیکته آنان به راههای زیر متوسل می شوند:

– کودک را تحقیر، سرزنش و مؤاخذه می­کنند.

– به سرزنش و انتقاد از معلّم می­پردازد.

– میزان تکالیف خانه و مدرسه را که به نوعی به درس دیکته مربوط می شود، افزایش می­دهند.

– از کودک می­خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است، بارها بنویسند.   

اگر شما با مشکل دیکته نویسی یک دانش آموز روبه رو شوید چه خواهید کرد؟

برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده، بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی، از طبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم.

بعد از این کار باید اشتباهات دیکته های متعدّد دانش آموز را از روی دفتر دیکته وی یاداشت کنیم. به عنوان مثال اگر دانش آموز تا به حال 10 دیکته نوشته است، تمام اشتباهاتی را که در آن دیکته ها مرتکب شده، یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد